Thursday, February 08, 2007

 

foliumzuur

Original Message -----brief van zoon van Chris Willems voor Cor Swijgers
From: H.P.J. Willems
To: Chris Willems
Sent: Monday, February 05, 2007 4:47 PM
Subject: Re: Hoe zit dit?

Geachte opponens, beste pa

Inderdaad is het aantal carcinogene mutaties groter met het stijgen van de leeftijd, mogelijk door veranderingen in methylering van het DNA. Ik ben daar zeker geen expert in overigens. Een aantal cytostatica is foliumzuurantagonist, het belangrijkste daarvan is methotrexaat hetgeen bekend moet zijn bij Cor. Als je methotrexaat in hoge doses toedient wordt de DNA opbouw onmogelijk gemaakt, dit geeft het cytostatische effect. Dit wil echter niet zeggen dat foliumzuur carcinogeen is. Zoals besproken tijdens mijn promotie kan het zijn dat foliumzuur de carcinogenese beinvloedt en de groei van bestaande tumoren versnelt. Dit is echter zeker niet bewezen. Evenmin trouwens het gegeven dat foliumzuur het gehoor doet verbeteren. Jane Durga, van wie dit afkomstig is, geeft dit zelf al aan in haar artikel dat er strikte selectiecriteria zijn gehanteerd, dat de resultaten niet extrapoleerbaar zijn naar iedereen en dat het resultaat bevestigd dient te worden in andere studies. Dus harde aanwijzingen om foliumzuur te slikken zijn er niet, maar harde aanwijzingen om lage doses foliumzuur te laten staan uit angst voor een carcinoom zijn er overigens ook niet.

Kun je mij jou inlogaam en wachtwoord geven voor het NRC, ik heb die niet gekregen bij mijn weekendabonnement, dan kan ik zelf even op zoek gaan.

Groet, Huub

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?